Logo KNB.nl

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  1. SGC: de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken;
  2. SGB: de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf;
  3. geschillencommissie: de Geschillencommissie Notariaat, ingesteld en in stand gehouden door de SGC en de SGB, overeenkomstig hun statuten;
  4. kantoorklachtenregeling: de schriftelijk of via de website van de notaris aan de cliënt bekend gemaakte regeling die op het kantoor van de notaris geldt voor de behandeling van klachten van cliënten; 
  5. notaris: de notaris, genoemd in artikel 1 onder a. van de Wet op het notarisambt alsmede de kandidaat-notaris, genoemd in artikel 1 onder b., daaronder begrepen de rechtsvorm waarin deze zijn praktijk uitoefent en het kantoor waarvan hij deel uitmaakt;
  6. bestuur: het bestuur van de KNB, genoemd in artikel 64, eerste lid, Wet op het notarisambt; 
  7. cliënt: een afnemer van de diensten van een notaris;
  8. klacht: een geschil over de totstandkoming of de uitvoering van een opdracht aan de notaris, al dan niet vergezeld van een vordering tot schade, en over een door de notaris aan de cliënt verzonden declaratie. Waarbij de hoogte van de declaratie of de schade niet hoger is dan € 10.000 inclusief eventueel verschuldigde BTW;
  9. declaratie: De rekening of het samenstel van rekeningen met betrekking tot de werkzaamheden van de notaris die betrekking hebben op één en hetzelfde dossier;
  10. klachten- en geschillenregeling: de onderhavige verordening.

De klacht kan gaan over de totstandkoming en uitvoering van een opdracht en over de declaratie. Ook is het mogelijk een vordering tot schadevergoeding in te dienen. Deze is gemaximeerd tot € 5.000. Voor het meerdere dat een cliënt wil vorderen, moet deze een actie instellen bij de civiele rechter.

(Toelichting van 23 november 2011)