'Van rechtswege vervalt de bevoegdheid in de vorige plaats van vestiging, behoudens de bevoegdheid die iedere notaris heeft om incidenteel aktes in plaatsen buiten het arrondissement te passeren (artikel 12 (lees: artikel 13, bew.)).' (MvT II, 23 706, nr. 3, p. 21)'Tegen een weigering staat op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep open bij de rechtbank en hoger beroep bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.' (MvT II, 23 706, nr. 3, p.21)'
(...) dat wil zeggen dat dan de minister een notaris aanwijst om het protocol en de overige notariële bescheiden over te nemen. De achtergrond van deze bepaling is dat het protocol in een bepaald gebied moet blijven, zodat cliënten die naar de notaris plegen te gaan onder wie hun akte berust, niet te ver hoeven te reizen.'(MvT II, 23 706, nr. 3, p. 22)
'Artikel 10 biedt de notaris de mogelijkheid zich in een andere plaats, ook buiten zijn arrondissement, te vestigen. Als de notaris zich opnieuw vestigt binnen hetzelfde arrondissement, mag hij zijn protocol meenemen. Vestigt hij zich buiten zijn arrondissement, dan moet hij zijn protocol achterlaten.(...) In de praktijk blijkt nu behoefte te bestaan aan wijziging van deze regeling, omdat deze als onnodig belemmerend wordt ervaren. Ook notariskantoren met vestigingen in verschillende arrondissementen maken, indien dit nodig is voor een betere praktijkuitoefening, gebruik van deze regeling. In de meeste gevallen wordt bij vestiging buiten het arrondissement het protocol overgedragen aan een andere aan het kantoor verbonden notaris binnen het arrondissement. Als er in een vestiging binnen het arrondissement geen andere notaris achterblijft, kan het evenwel voorkomen dat het protocol overgedragen moet worden aan een notaris die niet aan het kantoor verbonden is. Cliënten die een afschrift van een akte willen opvragen, moeten zich in dat geval wenden tot een ander notariskantoor. Dit is een ongewenst gevolg van de regeling van artikel 10, zesde lid.' (NvW, 29 212, nr. 8, p. 3)