'Anders dan de commissie voorstelt, is niet bepaald dat de notaris pas benoemd is met ingang van de dag, volgend op de dag van de inschrijving in het register. Dit past niet in de regeling van de eedsaflegging van de nieuwe wet, zoals geregeld in artikel 3, vierde lid. Door de notaris te verplichten zich terstond na de eedsaflegging in het register van notarissen te doen inschrijven, zal de inschrijving in de praktijk geschieden voordat de bevoegdheid van de notaris een aanvang neemt. Het zou ook niet wenselijk zijn als de geldigheid van akten afhangt van de vraag of de notaris tijdig aan de formaliteiten van inschrijving in een register heeft voldaan.' (NV, 23 706, nr. 12, p. 18-19)
‘Met de voorgestelde herziening van artikel 5 Wna wordt gekomen tot de invoering van een centraal ‹‹register voor het notariaat ››, beheerd door de KNB. Het nieuwe register zal de huidige functies combineren van de ‹‹registers van notarissen›› bij de (nu nog) negentien kamers van toezicht (…), de registers betreffende de nevenbetrekkingen (…), het protocollenregister van de KNB (…) en de registers betreffende bevoegde waarnemers (…). Het register zal ook gaan zien op de registratie van de toegevoegde notarissen en de kandidaat –notarissen. (…) Voorzien is verder dat het register voor het notariaat (…) openbaar zal zijn, (…). (…) Met de voorgestelde invoering van een centraal register zal het bijhouden en opvragen van informatie worden vereenvoudigd. In verband hiermee komen de verplichtingen voor de notaris tot het laten inschrijven in het register bij vestiging in een ander arrondissement (art. 10, zevende lid, Wna (oud, bew.)), en tot het laten schrappen uit het register bij ontslag (art. 14, derde lid Wna (oud, bew.)), te vervallen.’ (MvT II, 32 250, nr. 3, p. 17-18)
‘Met de voorgestelde aanvulling van het vierde lid van artikel 5 van de Wet op het notarisambt (Wna) wordt het openbaarheidsregime voor de oplegging van een waarschuwing of berisping – alleen openbaar indien de tuchtrechter hiertoe besluit – ook van toepassing op het opleggen van de tuchtrechtelijke geldboete, tenzij tegelijkertijd een tuchtmaatregel wordt opgelegd die openbaar is, zoals een schorsing. (…)
Met de voorgestelde wijziging van het vijfde lid van artikel 5 Wna wordt bereikt dat bij algemene maatregel van bestuur niet alleen regels kunnen worden gesteld over inzage, maar ook over de verstrekking uit eigener beweging van gegevens uit het register door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), indien dat is aangewezen om nader bij algemene maatregel van bestuur te bepalen redenen. Als voorbeeld kan gedacht worden aan de eventuele verstrekking van gegevens met betrekking tot de (tijdelijke) onbevoegdheid van (toegevoegd) notarissen aan het Kadaster, ter voorkoming van de inschrijving van onbevoegd opgemaakte akten.’ (NvW, 32 250, nr. 8, p. 4-5)
LID 5
Verwezen wordt naar het Besluit op het notarisambt. (bew.)